Tab dig med 15 SUNDE (og lækre) mellemmåltider

sunde mellemmåltider

Når sommeren står for døren, vil du gerne se så godt ud som muligt på feriebillederne eller stranden. Sådan er det for de fleste, men samtidig har vi også rigtig svært ved at smide dårlige vaner (og dårlige kilo.)

Faktisk går de fleste mennesker på slankekur før sommerferien og omkring juletid. Dog opgiver omkring 90%.

Hvorfor?

Det er fordi de bliver sultne og begynder at spise mellemmåltider. Disse mellemmåltider er som regel usunde, hvilket bare gør, at man tager mere på i vægt. Det er vigtigt ikke at give op og en måde at hjælpe dig selv på, er ved at spise noget der smager godt. Studier har vist, at spiser du sunde snacks og mellemmåltider, får du det, ikke overraskende, bedre med dig selv.

Du kan sagtens rette op på dette ved at vælge sunde mellemmåltider, der vil tage sig af sulten, mens de stadig hjælper dig med at få perfekt tonede og flade mavemuskler. Faktisk burde disse lækre “snacks” være at finde på listen over justeringer du bør foretage dig i år.

Men hvilke mellemmåltider skal man spise?

Det skal du ikke bekymre dig om – denne artikel bringer dig 15 lækre og sunde mellemmåltider, du kan spise, mens du er på kur.

1. Sprøde kål chips

kål chips

Sprøde kål chips er et sundt og lækkert alternativ til usunde franske kartofler. En portion kål chips indeholder kun 46 kalorier, og de er nemme at lave. Du skal bare forvarme ovnen til 120° C og beklæde to bageplader med pergamentpapir. I mellemtiden skal du placere to portioner kål (skåret i små stykker) i en stor skål og vende dem i olivenolie.

Læg kålen på bagepladerne, drys med salt, hvidløgspulver og peber. Bag i 15 minutter, og det er det hele. Dine snacks er færdige. Denne snack er sprød, lækker og sund, alt sammen på samme tid.

2. Chokoladefyldte hindbær

Denne snack er perfekt for alle med en hang til søde sager. Chokoladefyldte hindbær gør det muligt for dig at forkæle dig selv med noget sødt uden at falde af vognen og tage på i vægt. Denne snack har 28 kalorier og smager himmelsk. Søde og syrlige hindbær skaber sammen med cremet chokolade en rapsodi af smagsoplevelser i munden.

For at lave denne snack, skal du bruge en halv liter friske hindbær og nogle chokoladestykker. Så sætter du et stykke chokolade ned i hvert hindbær – så nemt er det.

3. Tomat- og agurkesaft

Juice er vel egentlig ikke et mellemmåltid, men det burde det helt sikkert være. Hvorfor? Fordi juice er alletiders til at holde sulten på afstand, og desuden er det fyldt med vitaminer og mineraler. Faktisk kan de endda hjælpe dig med at tabe dig. Denne juice er en af de mest fantastiske slags juice, hvis man skal tabe sig, og de ingredienser, du skal bruge til at lave den omfatter:

  • Tomat
  • Bladselleri
  • Agurk
  • ¼ tsk. cayennepeber
  • ½ tsk. salt

Hvis du gerne vil have din juice sødere, kan du komme nogle få dråber Stevia i.

 

Sund juice

4. Kigærter ristet med parmesan og rosmarin

Denne snack smager bedst, når den er kold, hvilket gør den perfekt til at tage med i skolen eller på arbejdet. Nu vil du ikke være fristet til at spise noget usundt, mens du er hjemmefra. Omkring 1,25 dl ristede kigærter indeholder 151,7 kalorier. De er høje i protein og fiber. Og vi ved, hvor vigtig fiber er for fordøjelsen og i sidste ende for, at man taber sig.

For at lave denne superlækre snack skal du bruge 2 dåser kigærter (skyllet og tørret), revet parmesan, rosmarin, et knust fed hvidløg, hvidløgspulver og salt og peber efter smag. Forvarm ovnen til 200° C og beklæd en bageplade med folie og sprøjt det med oliespray. Bland alle ingredienser i en stor skål, så du kan sørge for, at alle kigærterne er blevet belagt, og flyt dem så over på bagepladen og bag dem i 30 til 40 minutter, eller til dine kigærter er gyldne og sprøde.

5. Frosne blåbær yoghurt bidder

yoghurt med blåbær

Dette er både en sund snack og lækkert som slik. For at lave denne snack skal du bruge blåbær, fedtfri græsk vaniljeyoghurt og Stevia. Derefter skal du beklæde en bageplade med pergamentpapir, og i mellemtiden skal du blande yoghurt og Stevia i en skål, hvorefter du smider blåbærrene i, så de er helt dækket. Med en gaffel tager du hvert blåbær og placerer det på bagepladen. Når du er færdig, placerer du bagepladen i fryseren og lader dem stå i en uge.

En portion (12 – 13 blåbær) indeholder kun 38 kalorier. På grund af, at den lidt ligner sne, er denne snack perfekt til juletid.

6. Vindruer og valnødder

Du behøver ingen forberedelse til denne snack. Det eneste, du behøver er at blande en kop vindruer med en håndfuld valnødder, og det er det hele. Resultatet er en sød og pikant snack, der er fuld af fiber og protein og også rig på naturlige sukre.

7. Bladselleri og rødbede juice

rødbedejuice

Dette er endnu en af mange slags super juice for vægttab, du kan lave. Ingredienser, du skal bruge til denne juice er:

  • Bladselleri
  • Rødbede
  • Spinat
  • Koriander
  • Havsalt

Bland alle ingredienser i en blender for at få en jævn og ensartet blanding. Bladselleri- og rødbedesaft hjælper kroppen slippe af med toksiner og affald, der er vigtigt i vægttab.

8. Peanutbutter yoghurt dip og æblebåde

Hvis du elsker karamelæbler kan denne snack være det perfekte sunde alternativ. For at tilberede denne sunde og alligevel lækre snack skal du bare smelte peanut butter i en lille skål i mikroovnen i 20 sekunder.

Rør derefter yoghurt, honning, vaniljeekstrakt og kanel sammen. Bliv ved med at røre, til du får en jævn blanding. Skær æblerne i stykker og dyp. Det er nemt nok.

9. Tranebær-fersken smoothie

Her er en fedtforbrændende smoothie, du aldrig vil opgive at drikke, ikke engang efter, du har tabt dig. Den er lækker og sund. Desuden virker agurkerne i den vanddrivende, hvilket er endnu en grund til, at du simpelthen bare skal lave denne.

Her er, hvad du har brug for:

  • Frosne ferskenskiver
  • Tranebærsaft
  • Fedtfri græsk yoghurt med vaniljesmag
  • Agurk
  • Hør mel
  • Stevia

Blend alle ingredienser og nyd. Du kan også tilføje eventuelle sunde kosttilskud, du gerne vil forbedre din smoothie med.

10. Bagte søde franske kartofler

Hvis du virkelig helst ikke vil give afkald på franske kartofler, vil det glæde dig at vide, at du kan lave franske kartofler og få tonede abs på samme tid. Hemmeligheden er i denne snack af bagte søde franske kartofler, som du kan gå og gnaske på uden at falde af vognen.

Skær en sød kartoffel i tynde skiver og læg dem på en bageplade dækket med pergamentpapir. Pensl skiverne let med olivenolie og drys med salt. Bag denne snack i 1½ time eller til kartoflerne bliver sprøde. Husk at vende kartoffelskiverne halvvejs gennem bagningen.

11. Abrikos- og frøbarer

Forestil dig, at det er en meget stressende dag, og du ikke føler, at du har mere energi overhovedet. I de fleste tilfælde ville du gå ned i døgneren eller finde den nærmeste automat, så du kan få noget chokolade. Men siden du er ved at tabe dig, mangler du et sundt alternativ, der stadig er lækkert.

Abrikos- og frøbarer giver energi. De har samme tekstur som müslibarer, men de smager også godt. For at lave denne snack skal du fore en bageform med pergamentpapir. Derefter blander du følgende i en mellemstor skål: sesamfrø, chiafrø, hampfrø, solsikkefrø, tørrede abrikoser og tørrede hvide multebær.

I en mellemstor stegepande opvarmer du kokosolie, kokosnektar, vaniljeekstrakt og en knivspids salt. Når blandingen er opvarmet, skal du tilføje blandingen af frø og tørret frugt. Hæld derefter hele blandingen ned i en bageform. Sæt bageformen i køleskabet til afkøling, før du skærer den ud i små barer.

12. Spinat– og æblejuice

Både æbler og spinat er næringsbomber uden lige, og når du blander dem, får du en uovertruffen kombination. Denne juice er lækker, giver dig energi, og virker appetithæmmende. Du får brug for følgende:

  • Æbler
  • Spinat
  • Citronsaft
  • Rød salat eller gulerodstoppe
  • Cayennepeber, kun ¼ tsk.

13. Citron- og vandmelon juice

Vandmelon er meget vandholdigt, hvilket gavner dig meget, hvis du ikke drikker vand nok til hverdag. For at lave en af de mest gavnlige slags super juice til vægttab, skal du bruge:

  • Citron
  • Vandmelon med kerner
  • Mynteblade

Det er det hele. Blend citron og vandmelon sammen, hæld det i et glas, kom lidt is i og pynt med mynteblade. Din sunde drik er klar. Skål!

14. Ananas

Det er jo ikke en snack som sådan, men det er utroligt sundt og hjælper dig til at få en tonet mave. Ligesom vandmelon har ananas højt vandindhold, men den har ikke mange kalorier, hvilket gør den til den perfekte snack for folk, der gerne vil tabe sig.

For at gøre det lidt mere spændende, kan du skære ananas i skiver og komme nogle dråber lime saft eller et drys salt på, så du får en sjov smagsblanding.

15. Kalkunskiver

Her er noget for dem, der elsker kød. Rul fem skiver stegt kalkun sammen omkring kryddersennep og ristede røde pebre. Dette måltid har omkring 150 kalorier, og det er alletiders snack at spise, mens man venter på aftensmaden. Og det bedste ved det er, at det ikke vil ødelægge din kur. Hurra!

Konklusion

Med de slanketips, du har fundet i denne artikel, kan du nu spise snacks, der ikke vil sabotere din slankekur.

Alle de ovenstående mellem måltider og juice kombinationer er sunde, nemme at tilberede, og de kan hjælpe dig til at komme i form som aldrig før.

Kender du flere? Du er velkommen til at dele dem i en kommentar nedenfor! 🙂

Skriv kommentar

Din email bliver ikke vist.


*


Pin It on Pinterest

Share This