EFFEKTIVT VÆGTTAB: Drik vand før maden og tab dig

Drik vand før måltider og tab dig (vægttab)

Videnskaben siger, at du kan komme i meget bedre form, hvis du drikker vand før måltiderne

“Vand er hele naturens drivkraft”. – Leonardo da Vinci

Hvis du drikker to glas vand før et eller to måltider om dagen, kan dette så hjælpe dig til at tabe dig hurtigere?

En mindre undersøgelse fra University of Birmingham viser, at dette er tilfældet, så begynd at drikke vand lige med det samme!

Lad os se på, hvad undersøgelsen viser, og hvad andre undersøgelser afslører. Det kunne have sparet dig en masse tid, anstrengelser og penge, brugt på at holde dig til en streng diæt og træningsplan.

Forskningsmetoder og resultater

Cirka 80 overvægtige voksne omkring 50-års-alderen blev valgt til en tre-måneders undersøgelse. Den metode, der blev brugt, var at give alle deltagerne gode råd om, hvordan de kunne tabe sig, og hvordan de skulle bære dig ad med at følge en diæt og motionere. Derefter blev halvdelen af gruppen bedt om at fylde op på forhånd (drikke omkring en halv liter eller to glas vand) før et eller to måltider om dagen. De blev også tjekket for at se, om de virkelig gjorde det, ved at man jævnligt målte deres urinmængde. Den anden halvdel af gruppen fik bare besked om at forestille sig, at de var mætte før de satte sig ned og spise.

Resultaterne viste, at begge grupper tabte sig. Men dem, der drak vand før alle måltiderne havde reduceret deres vægt med 4,3 kg over de 12 uger. De tabte også 1,2 kg mere end “mæthedstænkerne”, som interessant nok trænede og motionerede mere end deres vanddrikkene modstykker. Vanddrikkerne spiste mindre, hvilket sikkert hjalp dem meget. Der bør laves flere undersøgelser med flere og mere forskelligartede etniske grupper og aldre.

“Det fine ved disse resultater er, at de er så enkle. Bare ved at drikke en halv liter vand tre gange om dagen før hovedmåltiderne kan bidrage til, at du taber dig”. – Dr. Helen Parretti, forsker ved University of Birmingham.

Hvad gør vand ellers, der hjælper dig med at tabe dig?

Vand vil gøre, at du føler dig mættere, før du overhovedet sætter dig til at spise, så det er virkelig alletiders appetitdæmper. Der er også gang i en anden mekanisme, hvor jo mere vand du drikker, jo mindre vil du holde på ekstra vægt. Det hjælper dig også ved at øge dit stofskifte. Det vil bidrage til, at du taber nogle få ekstra kilo over en lang periode.

Hvis du føler dig dehydreret, når du kun drikker en lille smule vand, går kroppen i panik og tror, du mangler mad. Du har grund brug for vand, men de fleste mennesker begynder at spise for at afværge de ubehagelige virkninger af dehydrering.

Hvilken temperatur bør vandet være?

Jeg kan ikke ret godt drikke iskoldt vand, så hvis jeg prøver eksperimentet vil jeg gøre det ved stuetemperatur. Men visse eksperter fortæller os, at hvis du drikker iskoldt vand, hjælper det dig faktisk med at forbrænde flere kalorier. Hvorfor? Jo, kroppen skal arbejde hårdere for at opvarme vandet, og det betyder, at du bruger flere kalorier. Hvorfor? Jo, kroppen skal arbejde hårdere for at opvarme vandet, og det betyder, at du bruger flere kalorier, når du gør det.

Hvorfor bliver visse mennesker ved med at spise, selv efter de føler sig mætte?

Endnu en undersøgelse fra UT Southwestern University blev gjort for at vise, at visse mennesker bliver ved med at spise, selvom de føler sig mætte. Dette er tydeligvis et problem, hvis man vil tabe sig. Det tyder på, at visse mennesker kan forlade bordet uden at være helt mætte, mens andre bare bliver ved med at spise, til de er ved at sprækkes!

Forskerne på UT arbejdede med mus, men de mener, at der er et sult hormon, der er fælles for mennesker og mus, som kaldes ghrelin. Det synes at gå over gevind, når vi virkelig nyder maden. Man valgte mus til den oprindelige undersøgelse, fordi både mennesker og mus har lignende hjernecelle forbindelsessystemer og hormoner.

At drikke vand før måltiderne er det billigste og nemmeste slankekneb nogensinde. Vand har også masser af andre fordele, såsom renere hud, bedre fokus og koncentration. Sidst, men ikke mindst — hvis du har planlagt en tur i byen i festligt lag med øl og drinks (og hvad der ellers hører sig til), er det en god idé at supplere op med vand. Det gør dels at du ikke bliver så hurtig fuld og du har det meget bedre dagen efter.

Hvis du er fristet til at snuppe en lækker gin og tonic før aftensmaden, hvorfor så ikke vælge en dobbelt H20 med isterninger i stedet for?

Skriv kommentar

Din email bliver ikke vist.


*


Pin It on Pinterest

Share This